ZABIERZ ELOFLEX NA POKŁAD SAMOLOTU

Wózki inwalidzkie z napędem elektrycznym Eloflex są zgodne ze wszystkimi przepisami i normami określonymi przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). W naszym krótkim przewodniku znajdziesz niezbędne informacje, pomocne wskazówki i odpowiednie dokumenty, aby zapewnić płynną odprawę przed kolejną podróżą samolotem.

W PRZYPADKU PODRÓŻY SAMOLOTEM:

Planujesz zabrać ze sobą na pokład wózek Eloflex? Świetnie, nie jesteś sam, ale pamiętaj, że lepiej się przygotować. Przed zarezerwowaniem biletu lub udaniem się na lotnisko zapoznaj się z poniższymi informacjami. Aby Twoja podróż przebiegła komfortowo, podsumowaliśmy najważniejsze procedury i przepisy, a także podzieliliśmy się osobistymi doświadczeniami związanymi z podróżami lotniczymi.  

UWAGA! Przed dokonaniem rezerwacji biletów lotniczych należy zawsze skontaktować się z liniami lotniczymi w celu uzyskania potwierdzenia, że można zabrać ze sobą urządzenie Eloflex. Zalecamy również żądanie pisemnego potwierdzenia za pośrednictwem poczty elektronicznej. Jeśli linie lotnicze nie zastosują się do międzynarodowych wytycznych IATA i odmówią zabrania urządzenia na pokład, sugerujemy zarezerwowanie podróży u innego przewoźnika.

1. Ogólnie rzecz biorąc,
przepisy międzynarodowe zezwalają na przewóz wózków inwalidzkich z napędem akumulatorowym i podobnych urządzeń wykorzystywanych przez pasażerów z ograniczeniami ruchowymi wynikającymi z niepełnosprawności, problemów zdrowotnych, wieku lub tymczasowego pogorszenia sprawności. Oznacza to, że możesz zabrać ze sobą wózek inwalidzki jako bagaż rejestrowany. Większość linii lotniczych przestrzega międzynarodowych przepisów IATA, które zostały wyszczególnione poniżej.  Warto jednak zauważyć, że każda linia lotnicza może dowolnie interpretować przepisy lub postępować zgodnie z własnymi, nieco odmiennymi wytycznymi. Ostateczna decyzja należy zawsze do pilota. Dlatego przed dokonaniem rezerwacji lotu należy skontaktować się z konkretną linią lotniczą w celu uzyskania wskazówek. 

2. Jak to działa
Rezerwując podróż, pamiętaj, aby zaznaczyć, że chcesz zabrać ze sobą na pokład wózek inwalidzki z napędem elektrycznym. Następnie otrzymasz od linii lotniczej zestaw dodatkowych pytań, w tym informacje o masie i rozmiarze wózka inwalidzkiego, a także typie, masie i mocy akumulatorów. Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w poniższych dokumentach. Po przybyciu na lotnisko udaj się do zwykłego stanowiska odprawy. Pracownicy skoordynują działania z usługą pomocy na lotnisku, aby zapewnić Ci ręczny wózek inwalidzki do użytku na lotnisku. Po dokonaniu odprawy należy zanieść wózek Eloflex do specjalnej strefy odbioru bagażu, gdzie zostanie on przetransportowany do samolotu. Jeśli nie posiadasz torby ochronnej, zalecamy wypożyczenie jej na lotnisku.

3. Oto, co mówią przepisy
Większość linii lotniczych jako wytyczne dotyczące transportu wózków inwalidzkich na pokładach samolotów stosuje międzynarodowe przepisy IATA, w szczególności przepisy IATA dotyczące towarów niebezpiecznych. Najnowsze wydanie tych przepisów zawiera następujące informacje: 

  • Aby wózek inwalidzki z napędem mógł być przewożony w samolocie, jego akumulatory muszą być zdatne do lotu (zatwierdzone do lotu), co oznacza, że muszą pomyślnie przejść międzynarodowy test UN38.3. Normę tę spełniają wszystkie akumulatory w elektrycznych wózkach inwalidzkich Eloflex (Eloflex stosuje szczelne, suche akumulatory litowe). Kopię wyników testu można uzyskać pod poniższymi linkami.

  • Istnieje ograniczenie co do mocy akumulatorów, które mogą być przewożone w samolocie. Zgodnie z przepisami IATA (2.3.2.4) na pokład samolotu można zabrać akumulator o maksymalnej pojemności 300 Wh oraz jeden akumulator zapasowy o tej samej pojemności. Każdy z akumulatorów w elektrycznych wózkach inwalidzkich Eloflex ma pojemność 240 Wh.
  • Przepisy IATA wymagają wyjęcia obu akumulatorów z urządzenia Eloflex przed odprawą i wniesienia ich do kabiny jako bagażu podręcznego. Po wyjęciu akumulatorów, zgodnie z przepisami należy zabezpieczyć styki akumulatorów przed zwarciem. Najprostszym sposobem na to jest zakrycie styków każdego akumulatora taśmą, taką jak taśma klejąca. Akumulatory należy również przechowywać w plastikowych torebkach, najlepiej zapinanych na zatrzask lub strunowych.


Należy pamiętać, że każda linia lotnicza może interpretować zasady w różny sposób, a nawet może mieć własny zestaw przepisów. Jeśli chcesz zapoznać się z przepisami IATA w dosłownym brzmieniu (w języku angielskim), znajdź w poniższym dokumencie punkt 2.3.2.4 (wózki inwalidzkie / urządzenia wspomagające poruszanie się z akumulatorami litowymi).

4. Oto nasze doświadczenie
W ostatnich latach tysiące użytkowników Eloflex latało do różnych miejsc na całym świecie, a wielu z nich podzieliło się z nami swoimi doświadczeniami. Większość z nich twierdzi, że zabranie wózka Eloflex na pokład samolotu było procesem prostym i nie wiązało się z żadnymi istotnymi trudnościami. Dla większości z nich odprawa na wózku inwalidzkim była możliwa tak po prostu, bez konieczności wykonywania jakichkolwiek czynności.

Jednak niektóre linie lotnicze coraz częściej proszą pasażerów o wyjęcie akumulatorów z wózka i przewożenie ich jako bagaż podręczny. W takich przypadkach dobrym pomysłem jest przećwiczenie wyjmowania akumulatorów w domu przed lotem, aby uniknąć niepotrzebnego stresu w trakcie odprawy. Jak wspomniano wcześniej, styki akumulatorów należy zakleić taśmą i przechowywać je w oddzielnych plastikowych torbach, a następnie zabrać do kabiny jako bagaż podręczny. Wcześniejsze przygotowanie pozwoli uniknąć niespodzianek.

W kilku przypadkach użytkownicy zdecydowali się zostawić zapasowy akumulator w domu i zabrać ze sobą w podróż tylko jeden akumulator. To dobre rozwiązanie, ponieważ wózek Eloflex będzie działał równie dobrze na jednym akumulatorze. Należy jednak pamiętać, że zasięg zmniejszy się o połowę, więc konieczne będzie częstsze ładowanie. Niektórzy użytkownicy zgłaszali, że pracownicy obsługi klienta, rezerwacji, a nawet odprawy nie zawsze są w pełni poinformowani o przepisach. Aby uniknąć potencjalnych trudności, warto być dobrze poinformowanym, aby potrafić „postawić na swoim”. Dobrym pomysłem może być również wydrukowanie i zabranie ze sobą dokumentacji dotyczącej przepisów podczas podróży (patrz poniżej).

5. Wydrukuj dokumenty
Po przybyciu na lotnisko przydatne może być posiadanie niezbędnych informacji w formie drukowanej, zwłaszcza w przypadku pojawienia się dodatkowych pytań podczas odprawy. Dlatego zalecamy wydrukowanie następujących dokumentów:

Fakty dotyczące wózka inwalidzkiego z napędem elektrycznym i akumulatorów – Model C 

Fakty dotyczące wózka inwalidzkiego z napędem elektrycznym i akumulatorów – Model X

Fakty dotyczące wózka inwalidzkiego z napędem elektrycznym i akumulatorów – inne modele

Testowanie i walidacja akumulatorów UN38.3 – model C

Testowanie i walidacja akumulatorów UN38.3 – model X

Testowanie i walidacja akumulatorów UN38.3 – inne modele 

Jak wyjąć akumulatory 

Międzynarodowe przepisy IATA

Slideshow Items

  • Optymalizacja ładowania

    Jak najlepiej ładować Eloflex? Dowiedz się, jak wydłużyć żywotność akumulatorów i zwiększyć zasięg.

  • Załadunek Eloflex do samochodu

    Jednym z najczęstszych pytań, które otrzymujemy od naszych użytkowników, jest prośba o wskazówki prostego załadunku wózka Eloflex do samochodu. Poniżej zebraliśmy najczęściej stosowane metody.

  • Konserwacja produktów Eloflex

    Nie musisz wysyłać swojego wózka Eloflex do serwisu, jednak dobrym sposobem na przedłużenie jego żywotności jest samodzielna konserwacja zgodnie z naszymi wskazówkami i instrukcjami.